måndag 8 februari 2010

Idag

Har varit en dag då jag sett massa saker jag inte sett förut. Det var rundvisning nere i dissektionssalarna i källaren i Anatomibyggnaden på universitetet. Det är bara vi medicinstuderande som får komma dit ner, dels för att ha dissektionskurser lite längre fram, och dels för att lära oss anatomin och hur den ser ut på riktigt. I ett av rummen finns det stora plastbaljor fyllda med etanol och som är märkta med “huvud”, “hals”, “ben”, “arm”, “hjärta” och allt man kan tänka sig. På ett sätt var det lite jobbigt men på ett sätt riktigt intressant. De här människorna har ju donerat sina kroppar så att vi, och bara vi, ska kunna utbilda oss.

Jag har också fått med mig hem en stor låda, den här lådan är fylld med ben som också donerats. I lådan finns ett riktigt kranium (jag kallar han Allan så det inte ska bli för creepy), ben från armar, ben, ryggrad m.m. Det som är riktigt intressant är att jag faktiskt använde benen från armarna för att plugga förut, och dom ser exakt ut som i min atlas! Lite lättare att förstå vad humerus, radius, ulna, carpus, metacarpus och digiti manus är när man ser det på riktigt.

Nu blir det sängen, imorgon väntar en morgon vid mikroskopen!

1 kommentar:

  1. Fan va ballt! Det är inte så att du kanske kan få hem en extra njure till mig? :O

    SvaraRadera