torsdag 11 februari 2010

Idag

Har varit den jobbigaste dagen på länge. Det var igår kväll som jag la grunden till det hela så att säga. Pubcrawl i Århus! Vi var på 7-8 (tappade räkningen) olika krogar och drack och hade det grymt, som vanligt i vår klass. Efter den sista puben samlades alla klasser på en stor nattklubb nere i hamnen, och satan i gatan! Tapper som jag är så var jag på föreläsning klockan åtta imorse, jag och dom som inte var med på pubcrawlen ungefär. Fick inte så mycket ut av det MEN jag var där!

Min konversation med en bartender igår:
Jag: ”Hej, jeg vil gerne ha en øl tak” (Som jag alltid säger, har aldrig blivit fel förrut)
Bartendern: ”I’m so sorry, but we don’t have anything called “en øl tak””
Jag: “Det er rolig, jeg taler og forstår dansk så må gerne tale dansk. JEG VIL GERNE HA EN ØL, TAK”
Bartender: “I’m sorry, what would you like to drink instead of “en øl tak” “
Jag: Jeg vil gerne ha ØØØØØØØL, carlsberg tak. (pekar på ölkranen)
Bartender: “Oh I’m sorry, a beer huh?!”

Samtalet fortsätter, jag talar med honom på min danska och han fortsätter demonstrativt att prata engelska, till och med när jag frågar om det kostar 20 med danskt räknespråk FORTSÄTTER han att tala engelska. Jag betalar, tar min öl och går tillbaka till klassen och berättar vad som hänt, dom förstod vad jag sa och skrattade högt. 

Nu blir det sova, klockan är tjugo över åtta. Imorn: Titta ner i ett mikroskop på fine celler och undervisning i benets ben. Cingulum pelvicum, femur, patella, tibia och fibula!

2 kommentarer:

  1. Du slogs inte av tanken att han kanske inte var dansk? ;)

    SvaraRadera
  2. Njaaa, han snackade ju danska med han före och efter mig ;)

    SvaraRadera