fredag 1 januari 2010

2009

Hej alla, jag vet att jag egentligen lovade er en 00-talet krönika men ärligt, orka pladdra om det. Ni kan få 00-08 i kortform: Gick i skola, spelade hockey, gick i skola, spelade hockey, gick lite mer i skola, tog studenten, började jobba. Klart. Nu känns det mer relevant att summera det senaste året, 2009, det enda året som jag egentligen hade fria tyglar att göra vad jag ville. Här är sagan om Johans 2009. Njut, gråt, skratta.

Året började som kanske alla andras med en nyårsfest, en riktigt bra sådan, några nyårslöften fanns inte på tanken, det är inte så jag lirar egentligen. Jag visste en sak, jag ville börja plugga till läkare. Det var det jag visste, men jag hade inte betygen eller alla kurser som krävdes så det blev att läsa på stället alla fruktade, som föräldrar uttalade med förakt, kommunal vuxenutbildning, komvux. Jag läste två kurser, fysik b och matte e. Det sög, men hjälpte. Under hela denna tiden under vintern och våren varvade jag detta med både mitt jobb och att spela hockey, vilket funkade ganska hyfsat. Jag fick ta om mitt körkort vilket satte punkt för en tung period med mycket mer begränsad rörlighet än tidigare.

Vintern blev till vår och jag, Viktor och Marcus åkte till en välförtjänt semester till Tunisien, två riktigt sköna veckor! Samtidigt fick jag lära känna den hårda vägen att bli läkare hemma i Sverige var inget jag skulle kunna lyckas med, så jag skickade in min ansökning till laegevidenskap i Danneborgens land.

Under hela sommaren så gjorde jag nästan inget annat än att jobba konstant, jobb, jobb, jobb. Viktor och Marcus som åkte till Norge för att tjäna pengar lämnade mig ensam hemma i Karlstad under sommaren så jobbet och träningen var i stort sett det enda som existerade under veckorna. Jag började tjäna mer pengar vilket var en ovanlig känsla, jag hade råd att köpa saker som jag ville ha, men även spara mycket pengar utan att behöva snåla-Jag träffade hela tiden en för mig väldigt viktig person vilken jag utan inte skulle ha klarat mig utan.

Augusti kom. Så även intagningsbeskeden från universiteten i Danmark. Klockan 00:00 den 1 augusti fick jag beskeden från universitetens hemsidor. Köpenhamn, nej. Odense, nej. Århus, JA! Det var sant, drömmen om att läsa till läkare skulle gå i uppfyllelse. Först trodde jag på studiestart i september men när jag fick en plats i februari gjorde det inte mig någonting alls. Viktor tog ett stort steg och började läsa till lärare i Uppsala, Marcus ett lika stor och började läsa till civilingenjör i Göteborg, Richard lämnade jobbet och åkte på utlandstjänstgöring i Kosovo, helt plötsligt var jag helt ensam hemma förutom dig, tillsammans med dig kändes ensamheten hemma så mycket lättare.

Hösten kom, den utan tvekan finaste årstiden. Jag fyllde tjugo och hade fest här hemma. Fick åldersnoja, nejdå bara lite. Handlade på systemet för första gången. Dagen innan min födelsedag bokade jag och Felicia en resa till krabi i Thailand som vi skulle åka på i början av november, det var en riktigt perfekt födelsedagspresent att få åka till paradiset med någon som betyder så mycket för mig som hon gör. Det blev också en riktigt bra resa, fick uppleva mycket med helt rätt person, ett minne som jag kommer bära med mig mycket länge!

Dags för vintern, efter Thailand blev det ett tungt avslut på det här året känslomässigt sätt och är det fortfarande. Jag fick efter flera månaders letande en lägenhet i Århus och mycket oro inför den kommande flytten försvann. Jobbade på som vanligt vetande att min sista dag i hamburgerland hastigt närmade sig. Firade jul i Hagfors som vanligt och köpte en systemkamera (årets köp) och en tv på mellandagsrean. Samtidigt som jag tappade min vanliga kamera i en snödriva någonstans på stan på juldagen. Gjorde igår min sista dag på jobbet vilket var riktigt känslomässigt att få lämna alla som man i stort sett träffat varje dag i två års tid. Nyårsafton var med alla vänner hemma hos Matilda, en amatörernas afton som blev riktigt lyckad.

Just nu när jag skriver detta är det nya året bara 4 timmar och 14 minuter gammalt, men jag vet redan nu att det året som kommer kommer inte bli på något sätt likt något annat. Det är nu resan börjar! Enjoy!

Gott nytt år på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar